Zaczęło się !
„Ojczyzna, patriota, patriotyzm, obywatel etc .” – po polsku i po angielsku !
Program edukacji humanistycznej realizowany ze środków Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej – Funduszu Sprawiedliwości rozpoczęty!
Celem głównym programu jest formowanie u wychowanek świadomej postawy obywatelskiej i patriotycznej, wskazywanie na wartość angażowania się w sprawy społeczne – w swoim środowisku szkolnym, rówieśniczym, rodzinnym, w swojej małej ojczyźnie oraz budowanie poczucia odpowiedzialności za sprawy narodowe.
Cele szczegółowe kształcenia humanistycznego obejmują wychowawcze i resocjalizacyjne założenia kształcenia z zakresu języka polskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie i filozofii. Wspólną cechą w hierarchii celów nauczania i kształcenia jest wysokie lokowanie problemów wychowawczych i budowanie świata wartości.
![](http://www.mowkrakow.pl/wp-content/uploads/2020/09/Uczennice-Szkol-w-Mlodziezowym-Osodku-zglebiaja-system-wartosci-odnoszac-sie-do-utworow-literakich.-edited.jpeg)
Kształcenie polonistyczne z elementami filozofii zakłada pobudzanie wrażliwości wychowanek, budzenie sumień, konfrontowanie się z postawami heroicznymi i służącymi dobru wspólnemu (także narodowemu), poznaniu i ugruntowaniu świata pozytywnych wartości, by choć deklaratywnie się za nimi opowiedzieć. Ambicją kształcenia polonistycznego jest także zainteresowanie czytelnictwem, ze szczególnym uwzględnieniem znaczących dzieł w naszej literaturze narodowej, a także dzieł (i autorów) będących ambasadorami polskiej kultury w świecie.
![](http://www.mowkrakow.pl/wp-content/uploads/2020/09/Weronika-wraz-z-Wiktoria-przygotowuja-gazetke-nt.-Polski-walczacej-1024x626.jpg)
Program zajęć z zakresu edukacji historycznej i obywatelskiej zakłada podejmowanie przez prowadzącego intensywnych działań motywujących do zainteresowania młodych ludzi historią Polski poprzez odkrywanie jej dziedzictwa i ducha narodowego. Ukazanie ciągłości procesów historycznych pomaga je zrozumieć i powinno stanowić powód do dumy z dorobku minionych pokoleń. Łatwiej wtedy rozwijać postawy prospołeczne i obywatelskie wśród dzieci i młodzieży. W realizacji programu nie może zabraknąć celebracji ważnych rocznic i świąt narodowych, które stanowią okazję do kształtowania nawyku wyraźnego akcentowania patriotycznej postawy wobec Ojczyzny.
![](http://www.mowkrakow.pl/wp-content/uploads/2020/09/uczennice-Szkoly-podstawowej-podczas-pisania-testu-diagnostycznego-z-jezyka-angielskiego_Easy-1024x576.jpg)
Funkcjonowanie we współczesnym świecie nie jest możliwe bez znajomości przynajmniej jednego języka obcego. Jest to także bardzo istotne narzędzie w promocji Polski i Polaków poza granicami Polski. Zasadniczym celem zajęć z języka angielskiego jest obudowanie treści realizowanych w ramach kształcenia humanistycznego umiejętnościami wchodzenia w interakcje z innymi osobami w języku angielskim.
![](http://www.mowkrakow.pl/wp-content/uploads/2020/09/Przygotowanie-gazetki-pt.-Victoria-Warszawska_Easy-768x1024.jpg)
Takie działanie powinno wyposażyć dziewczęta w umiejętności sprzyjające podejmowaniu różnych działań, początkowo w szkole i w Ośrodku, a następnie w samodzielnym dorosłym życiu, zarówno w kraju, jak i poza jego granicami i …..nie tylko jako bierne obserwatorki.
Wybrane tematy wrześniowych spotkań:
- Wprowadzenie w świat aksjologii. Świat wartości wg Maxa Schellera. Środowisko etyczne człowieka. Wartości najniższe i wartości witalne.
- W stronę wartości. O postawie wyprostowanej w „Przesłaniu Pana Cogito” Herberta.
- Bądź wierny. Idź – podsumowanie „Przesłania Pana Cogito”.
- Kobiety Powstania, znak Polski Walczącej.
- Wrzesień 1939 oczami obecnego pokolenia i kombatantów.
- Viktoria Warszawska 1920.
- Ćwiczenie umiejętność komunikowania się w języku angielskim w odniesieniu do danych osobowych, swoich zainteresowań oraz tematyki zajęć z języka polskiego, historii i wiedzy o społeczeństwie.
- Wykorzystanie aplikacje kahoot i quizizz w utrwalaniu form czasowników nieregularnych.